Warning: The originals photos, texts, films, music, etc ... of the period previous to 1921 year -see the Act of the US Congress about it - have no copyright and belong to the public domain. However, those same pictures, I process this blog, when I restore and paint the pictures, then the right of modification is produced, ie that are protected by full copyright law, in this case mine. Of course there are many more laws in the world, declared in the public domain photographs (which is the topic at hand), in very later dates to the aforementioned (Example: WWII, Korea, etc ...) .

Saturday, December 3, 2011

Spanish Nash-Quad Armored Car. Melilla, 1921, Rif War.




What follows is a chronological list of the armored vehicles used by the Spanish Army between 1909 and 1926.

This relation belongs to the chapter devote to neutral countries in my book on armored cars in World War One:

ARMORED CARS IN THE WORLD WAR ONE & other Fighting and Support Vehicles. Origins, WWI & Postwar Conflicts (1900-1924).
Illustrated Guide (A fascinating story).
Text and illustrations by Jose Luis Castillo

This relationship would also be included in another book project, dedicated to the Armored in Spain between 1909 and 1945. This book would impact particularly in the armored cars of the Spanish Civil War and the systematic and reasoned statement of the same. They demonstrate that the production of armored cars, popularly called "sooty" was much more rational than has been supposed.

TANKS AND ARMORED CARS IN THE SPANISH CIVIL WAR.
Origins, Rif Wars, Civil War and Postwar (1909-1945).    
Illustrated Guide (A fascinating story)
.
Text and illustrations by Jose Luis Castillo

The myth of the Spanish improvised trucks, while true, is not completely. Legend has it that in every small Spanish town, especially on the Republican side, there was an improvised armored vehicle. However, in larger cities and towns industrially important, were manufactured armored vehicles in small or medium series, which responded to principles of rationality in correspondence with the production of armored vehicles in several countries during World War One. Spanish workshops where there was even made up to 6 different sets of armor, which were increasingly suitable for military use. This was mainly on the Republican side, but also occurred in the National side.

In my other blog devote significant space to display vehicles belonging to the Spanish Civil War.

Link: http://tanks-and-support-vehicles-1925to1950.blogspot.com.es/


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A continuación presento una relación cronológica de los vehículos blindados utilizados por el Ejército Español entre 1909 y 1926.

Esta relación pertenece al capítulo que dedicaré a los Países Neutrales dentro de mi libro sobre los coches blindados en la 1ª Guerra Mundial:

"LOS COCHES BLINDADOS DE LA PRIMERA GUERRA MUNDIAL y otros Vehículos de Combate y Apoyo. Orígenes, 1ª G.M. y Conflictos de Posguerra (1900-1924).
Guía ilustrada (Una historia fascinante).
Texto e ilustraciones de José Luis Castillo.

Dicha relación también estaría incluida en otro proyecto de libro, dedicado a los Blindados en España entre 1909 y 1945. Dicho libro incidiría especialmente en los coches blindados de la Guerra Civil Española y en la sistemática y razonada exposición de los mismos. Allí demostraré que la producción de los coches blindados, llamados popularmente “tiznados”, fue mucho más racional de lo que se ha supuesto.

LOS CARROS DE COMBATE Y LOS COCHES BLINDADOS EN LA GUERRA CIVIL ESPAÑOLA. (Orígenes, Guerras del Rif, Guerra Civil y Posguerra) (1909-1945).
Guía Ilustrada (Una historia fascinante).
Texto e ilustraciones de José Luis Castillo

El mito de los camiones improvisados españoles, sin dejar de ser cierto, no lo es totalmente.  Existe la leyenda de que en cada pequeña localidad española, sobre todo en el bando republicano, había un vehículo blindado improvisado. Sin embargo, en las grandes ciudades y en las localidades industrialmente importantes, fueron fabricados vehículos blindados en pequeñas o medianas series, los cuales respondían a unos principios de racionalidad en correspondencia con las producciones de los vehículos blindados en diferentes países durante la 1ª Guerra Mundial. Hubo talleres españoles donde se llegó a realizar hasta 6 series diferentes de vehículos blindados, los cuales resultaban cada vez más adecuados para su uso bélico. Esto sucedió fundamentalmente en el bando republicano, pero también ocurrió en el bando nacional.

En mi otro blog dedicaré un espacio importante a mostrar vehículos pertenecientes a la Guerra Civil Española.

Enlace:  http://tanks-and-support-vehicles-1925to1950.blogspot.com.es/



Wars of Spain in Africa

Introduction

1859-1860: African War or War of Morocco

Campaigns in the Rif (1893-1927)

1893-94: First Rif War or Margallo War
1909: Second Rif War or Melilla War
1911-1919: Interwar Period
1920-27: Third Rif War


1909-1920

Improvised Partly-Armored M.G. Cars ("Coches Protegidos de Artillería") (ESP) (1909) (?)
Improvised Partly-Armored M.G. Trucks ("Camiones Protegidos de Artillería") (ESP) (1909) (?)
Schneider-Brillié Armored Truck (Model No. 1) (FRA) (1910) (1)
Schneider-Brillié Armored Truck (Model No. 2) (FRA) (1912) (1)
Renault F-17 Light Tank (only one unit for evaluation) (FRA) (1919) (1)

1921

Federal Armored Car ("Camión Protegido Nº 2") (4x2) (ESP) (1921) (1)
Landa Armored Car (4x2) (ESP) (1921) (4)
Landa-Romeo Armored Car (4x2) (ESP) (1921) (3)
Nash-Quad Armored Car ("Camión Protegido Nº 1") (4x4) (ESP) (1921) (1)
Nash-Quad Armored Car ("Camión Protegido Nº 3 & 4") (Improved models) (4x4) (ESP) (1921) (2)
Renault F-17 Light Tank (FRA) (1921) (10)
Renault F-17 TSF Radio Command Tank (FRA) (1921) (1)
Schneider-Brillié Armored Truck (Model No. 3) (FRA) (1921) (1)
Schneider CA-1 Assault Tank, Model 1916 (Char d'Assaut) (Carro Pesado de Artillería M 16) (FRA) (1921) (6)

1922

Benz Armored Car ("Camión Protegido Nº 5 & 6") (4x2) (ESP) (1922) (2)
Federal Armored Car ("Camión Protegido Nº 2") (Reconstructed) (4x2) (ESP) (1922) (1)
Hispano-Suiza Armored Truck ("Camión Blindado") (ESP) (1922) (2)
Nash-Quad Armored Car ("Camión Protegido Nº 7 & 8") (4x4) (ESP) (1922) (2)
Trubia Armored Truck ("Camión Blindado") (ESP) (1922) (5)

1923

Improvised Armored Trucks (Several types) (ESP) (1923) (?)
Latil Armored Car, 1st series ("Camión Protegido Nº 9 to 14") (4x4) (ESP) (1923) (6)
Nash-Quad Armored Car ("Camión Protegido Nº 15 to 17") (4x4) (ESP) (1923) (3)
Saint-Chamond Chenillette M-21, Model 1921 (Wheeled and tracked) (FRA) (1923) (7)
Peugeot T3 Artillery Tractor (FRA) (1923) (5)

1924-1926

Lacleta Armored Car (ESP) (1924) (1)
Fiat 3000 A Light Tank, Model 1921 (only one unit for evaluation) (ITA) (1925) (1)
Latil Armored Car, 2nd series ("Camión Protegido Nº 18 to 31") (4x4) (ESP) (1925-Early 1926) (14)
Trubia Infantry Light Tank Q.F. (75 HP Series A) (Prototype) (ESP) (1925) (1)
Trubia Infantry Light Tank Q.F. (75 HP Series A4) (ESP) (1926) (4)


                                             
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Note

Between 1909 and 1926, a period that passed the second and third wars of the Rif, the Spanish Army have reached about one hundred armored vehicles of different types.

These included French tanks (18) used in the immediate Great War, and a significant number of armored cars and trucks (40) produced by the Artillery and Engineers Corps. The latter, produced most of the armored vehicles (31).

Nearly all Armored Cars were made on chassis 4x4 trucks, U.S. and French.
They were called in Spanish  "Camiones Protegidos" ("Protected Trucks").


Nota

Entre 1909 y 1926, período en el que transcurrieron la segunda y tercera guerras del Rif, el Ejército Español llegó a contar con cerca de un centenar de vehículos blindados de diferentes tipos.

Estos incluían carros de combate franceses (18), utilizados en la inmediata Gran Guerra, así como una relevante cantidad de coches y camiones blindados (40), producidos tanto por el Arma de Artillería como por el Arma de Ingenieros. Esta última produjo la mayor parte de los vehículos blindados (31).

Casi todos los Coches Blindados fueron realizados sobre chasis de camiones con tracción 4x4, de origen norteamericano y francés. Se les denominó genéricamente en español "Camiones Protegidos".


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