Warning: The originals photos, texts, films, music, etc ... of the period previous to 1921 year -see the Act of the US Congress about it - have no copyright and belong to the public domain. However, those same pictures, I process this blog, when I restore and paint the pictures, then the right of modification is produced, ie that are protected by full copyright law, in this case mine. Of course there are many more laws in the world, declared in the public domain photographs (which is the topic at hand), in very later dates to the aforementioned (Example: WWII, Korea, etc ...) .

Monday, April 7, 2014

German Hansa-Lloyd 50-HP Truck Model 1917


German Hansa-Lloyd 50-HP Truck Model 1917 
In the photo: a crowded truck of German soldiers , who return to the country on a Hansa-Lloyd 3-ton truck. The scene takes place in a Franco-German road between November-December 1918, after the signing of the Armistice (11 -XI- 1918). The truck flies the conventional white flag of peace, under the eyes of the French soldiers who supervise the withdrawal .
 
Poster inspired by this photograph , made
​​after the war by the Dixi car brand   
Some time later, this photograph inspired a German publicist for the realization of a poster for a different brand of German cars. It was a poster produced for the Dixie brand, belonging to the Group of Companies Eisenbach. The painter, who changed the brand of the truck and hid the white flag, used the composition of German troops euphoric to optimize Dixi brand image.

Correction of other sources   

A partial reproduction of this same photograph appears on page 12 of the work of Bart Vartderveen: Historic Military Vehicles Directory, London 1989. In it the author classified as a MAN truck, which was erroneous, because as I said earlier this is a German Hansa-Lloyd 50-HP truck Model 1917. The author is also mistaken when on page 14 of the same work classified the German anti-aircraft vehicle photography as a Krupp Cannon BaK Daimler Truck (*) 4x4, when in fact it is a Rheinmetall Cannon BaK Daimler Truck (4x4). However, Historic Military Vehicles Directory is one of the most reliable, practical and comprehensive guidance on military vehicles of all kinds, especially those corresponding to the time of WW2.

Another model 1918 

Later, between 1917 and 1918, on the same chassis as the Hansa-Lloyd Model of 1917 a new model with 60-hp engine and 5 tons of cargo was performed. It differed from the former by have the bonnet of the engine taller, more voluminous and slightly tilted, well as by the design of the radiator. Also by having highest the box truck.



(*) Probably, this rare hybrid Daimler-Rheinmetall K-Flak, could be the ''Moriz'' described in another post that previously I published.
In this case, the photo mentioned, would have been taken in late 1918, as the vehicle was carrying, visible on the side of it, the German imperial eagle emblem painted in white and used, among other emblems by the German vehicles during the Great War. These symbols disappeared from early of 1919.


See the post:
http://armoredcars-ww-one.blogspot.com.es/2012/12/moritz-daimler-rheinmetall.html



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Camión alemán Hansa-Lloyd de 50-HP Modelo 1917
En la fotografía: un camión atestado de soldados alemanes, que regresan a la patria sobre un camión Hansa-Lloyd de 3 toneladas. La escena se desarrolla en una carretera franco-alemana, entre noviembre-diciembre de 1918, después de la firma del Armisticio (11-XI-1918). El camión enarbola la convencional bandera blanca de paz, bajo la mirada de los soldados franceses que supervisan la retirada.

Cartel inspirado en esta fotografía, realizado en la posguerra por la marca de automóviles Dixi
Algún tiempo después, esta fotografía sirvió de inspiración a un publicista alemán para la realización de un cartel para otra marca diferente de automóviles alemana. Se trataba de un cartel realizado para la marca Dixi, perteneciente al Grupo de Empresas Eisenbach. El pintor, que cambió la marca del camión y ocultó la bandera blanca, utilizó la composición de los eufóricos soldados alemanes para optimizar la imagen de la marca Dixi.

Corrección de otras fuentes
Una reproducción parcial de esta misma fotografía aparece en la página 12 de la obra de Bart Vartderveen: Historic Military Vehicles Directory, London 1989. En ella el autor clasificó el camión como un MAN, lo que era erróneo, ya que como he dicho anteriormente se trata de un camión alemán Hansa-Lloyd de 50-CV Modelo 1917. También se equivocó el autor cuando en la página 14 de la misma obra clasificó al vehículo antiaéreo alemán de la fotografía como un cañón Krupp BaK sobre camión Daimler (4x4), cuando en realidad se trata de un cañón Rheinmetall BaK sobre camión Daimler (*) 4x4. Aún así, Historic Military Vehicles Directory es una de las guías más fiable, práctica y completa sobre vehículos militares de todo tipo, especialmente los correspondientes a la época de la 2ª G.M.

Otro modelo de 1918
Posteriormente, entre 1917 y 1918, sobre el mismo chasis del Hansa-Lloyd Modelo 1917 se realizó un nuevo modelo con motor de 60-CV y 5 toneladas de carga. Se diferenciaba del anterior por tener el capó del motor más alto, más voluminoso y ligeramente inclinado, así como por el diseño del radiador. También por llevar sobreelevada la caja de carga del camión.


(*) Probablemente, este rarísimo híbrido Daimler-Rheinmetall K-Flak, podría tratarse del ''Moriz'' descrito en otro post que publiqué anteriormente.
En este caso, la fotografía mencionada, habría sido tomada a finales de 1918, ya que el vehículo portaba, visible sobre el lateral del mismo, el emblema del águila imperial alemana pintada en blanco y utilizada, entre otros tipos de emblemas por los vehículos alemanes durante la Gran Guerra. Estos símbolos desaparecieron desde principios de 1919.

Ver el post: http://armoredcars-ww-one.blogspot.com.es/2012/12/moritz-daimler-rheinmetall.html

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